Koiratanssi (freestyle)

Koiratanssi on iloista ja vapaamuotoista liikkumista musiikin tahdissa yhdessä koiran kanssa. Vauhdikkaalle, nopeaoppiselle - ja usein helposti kyllästyvälle - jenkille koiratanssi sopii aivan erityisen hyvin.

Siinä koira ei toimi ennalta oppimansa kaavan mukaan, vaan kuuntelee ohjaajaansa ja toteuttaa innolla hänen antamiaan sanallisia, ele- ja vartalokäskyjä. Liikkeet ja liikesarjat ovat vapaita ja ne suunnitellaan juuri omalle koiralle sopiviksi, musiikin tahtiin eteneviksi kokonaisuuksiksi.

Aloitusvaiheessa koiralta vaaditaan tottelevaisuuden peruskäskyjen ymmärtämistä. Ainakin seuraaminen ja maahanmeno olisi hyvä osata, eikä koira saisi karkailla. Sen jälkeen harjoitellaan koiratanssin perusliikkeet: vaihtuvat seuraamistavat, kiepit, pyörähdykset, sivuväistöt, pujottelut jne. Jenkki suorastaan nauttii uusien liikkeiden oppimisesta! Hyvin nopeasti niistä päästään jo rakentamaan liikesarjoja ja esityksiä.

Liikkeitä voi aina keksiä lisää, rajana vain mielikuvitus. Koira on tähti, jonka rytmiin esitys sovitetaan. Esityksessä korostetaan koiran hyviä ominaisuuksia ja tuodaan esille sen vahvuuksia. Iloisesta esityksestä nauttii katsojakin!

Tervellistä liikkumista, aktivoivaa aivojumppaa

Ja jos ei haluaisikaan koota liikkeitä esityksiksi asti, voi lajilla harjoittaa koiran lihaksistoa, tasapainottaa liikkumista ja tarjota kehittävää oppimista ja aivojumppaa koko koiran eliniän. Se on kuin loputon kokoelma aktivointikeinoja. Harjoittelualustaksi riittää liukumaton alusta, vaikkapa vain olohuoneen matto. Mikäpä sen hauskempaa kuin improvisointi oman koiran kanssa mielimusiikin tahtiin!

Laji sopii niin nuorille koirille kuin eläkeläisillekin. Se on erinomainen vaihtoehto pitämään vireyttä yllä myös niillä koirilla, jotka eivät voi osallistua agilityyn esim. iän tai loukkaantumisen vuoksi.

Kilpailut

Suomeen koiratanssi rantautui vuosituhannen vaihteessa ja kilpailuja järjestetään 3-6 vuodessa. Virallisia kilpailuluokkia on neljä: noviisi, alokas, avoin ja voittaja. Näistä noviisiluokka on vapaaehtoinen esiluokka vasta-alkajille ja siihen osallistutaan ennen alokasluokkaa. Muut kolme ovat tasoluokkia, joita edetään mainitussa järjestyksessä. Epävirallisia luokkia ovat harjoitusluokka ja näytösluokka. Koiratanssikilpailuissa arvostellaan erikseen tekniset ansiot ja taiteellinen vaikutelma. Tuomareita on aina 3-5.

Tahtitassut ry on suomalainen koiratanssijärjestö. Koulutusta järjestetään koiraharrastusyhdistyksissä ja joissain koirakouluissa eri puolilla Suomea.

(Kuvat Mervi Olkinuora)