Metsästyskoirien jälkikoe (MEJÄ)

MEJÄ eli metsästyskoirien jälkikoe on koemuoto, jonka tarkoituksena on selvittää koiran taitoa seurata haavoittuneen eläimen jälkeä. Kokeeseen saavat osallistua kaikki metsästyskoirarotuihin lukeutuvat koirat ja ne koirarodut, jotka ovat erikseen saaneet luvan osallistua.

MEJÄ on mukava harrastus, joka sopii varsin hyvin tarkkavainuiselle amerikancocerspanielille ja ulkoilusta pitävälle omistajalle.

Käytännössä verijälkeä seuraavaa koiraa tarvitaan mm. poliisin apuna kolarihirvien jäljittämisessä.

Verijäljen tekeminen

Jäljestämisen voit aloittaa jo aivan pennun kanssa. Tärkeää on totuttaa jo pieni pentu kulkemaan metsässä vapaana. Usein tehdyt metsäretket totuttavat pennun metsän ääniin ja tuoksuihin.

Muutaman kuukauden ikäiselle pennulle voidaan siloin tällöin tehdä helppo verijälki.

Jälki vedetään metsään käyttäen naruun sidottua sientä, mikä on kastettu vereen. Jäljen paikka merkataan, jotta jäljestettäessä varmasti tiedetään jäljen paikka. Jäljen tulee olla lyhyt, vain muutaman metrien kaari. Tärkeää on, että koira oppii ymmärtämään tehtävän seurata verijälkeä.

Jäljen päähän laitetaan kaato, sillä koiralla tulee olla motivaatio seurata jälkeä. Kaato voi olla vaikkapa makupala.

Taitojen kehittyessä jäljen pituutta lisätään ja siihen tehdään kulmia koiran kokemuksen ja varmuuden lisäännyttyä. Jäljen annetaan vanheta kunnolla ja verimäärää vähennetään edistymisen myötä.

Jäljestäminen

Jäljestävä koira kytketään noin 6 metrin pituiseen "jäljestysnaruun" ja ohjaaja seuraa koiraa narun matkan päässä. Koiran tulee jäljestää täysin itsenäisesti jälki alusta loppuun sallitussa ajassa ja osoittaa ohjaajalle selvästi "kaato". Lisäksi koiran tulee koko kokeen ajan osoittaa erinomaista työskentelyä.

Aluksi näytä koiralle lähtö.  Anna koiran haistella lähtöä ihan rauhassa ja anna käsky "jälki". Kun koirasi lähtee etenemään itsenäisesti jälkeä pitkin, kehu sitä.

Jos jälki on merkattu siten, että tiedät missä se kulkee, ei tuota ongelmaia pysytellä koiran kanssa jäljellä.  Pidä koira koko ajan jäljellä äläkä anna sen lähteä seikkailemaan muualle. Jäljen loppuun tultaessa anna koiran nuuskia palkintoa ihan rauhassa ja sen jälkeen kehu sitä aivan valtavasti, olettehan tulleet jäljen loppuun oli sitten jäljellä mennyt miten tahansa.

Kilpailu

Jokaisella koiralla on oma jälki, joka arvotaan kokeen alussa. Jälki on piilomerkitty maastoon siten, ettei koiran ohjaaja tiedä sen sijaintia. Tuomarin apuna maastossa on "opas", henkilö, joka on ollut merkitsemässä ja verittämässä jäljen ja näin ollen pystyy kertomaan tuomarille jäljen sijainnin tarkasti. Tuomari seuraa koiran työskentelyä koko jäljestyksen ajan ja arvioi näin koiran kykyä suoriutua tehtävästään.

Kilpailuluokat

MEJÄ-kokeessa on kaksi luokkaa avoinluokka ja voittajaluokka (AVO ja VOI).  Saatuaan kaksi ykköstulosta AVO-luokasta koira siirtyy VOI-luokkaan.  Kolme ykköstulosta VOI-luokasta ja koirasta tulee Suomen jälkivalio (FIN JVA). Huomaa, että koiralla täytyy olla myös näyttelystä vähintään 2. palkinto.

AVO-jäljen pituus on 900 - 1000 metriä.  Siinä on kaksi kulmaa (90 astetta) ja makuut on sijoitettu kulmiin.  Verettämiseen käytetään 1/3 litraa verta ja jäljen tulee olla vähintään 12 tunnin ikäinen.

VOI-jälki on 1200 - 1400 metriä ja sen veretykseen käytetään myös 1/3 litraa verta, mutta jäljen tulee olla vähintään 18 tunnin ikäinen.  Jäljessä on kolme kulmaa (90 astetta),  joista yhdellä on veretön katkos.  Katkos tehdään siirtymällä suorakulmaisesti jäljen sivuun 2-5 metriä ja siirtymällä jäljen suuntaisesti 10 metriä. Jäljellä on myös neljä makuuta, jotka eivät sijaitse kulmissa.

Kesäpäivillä 2011 pennutkin saivat tutustua sorkkaan (kuva Saana Pirinen)

Kuvat Anni Raittinen
(kuvia klikkaamalla näet niistä suurennoksen)