Muutamia ohjeita pentua hankkivalle

Harkitsetko amerikancockerspanielipennun hankintaa?

Jenkin suloisia suklaasilmiä ja touhukasta olemusta on vaikea vastustaa. Olet hankkimassa perheenjäsentä 10-15 vuodeksi, joten hankinta kannattaa harkita huolella. Seuraavassa muutamia seikkoja, joita sinun kannattaa ottaa huomioon.

Rodussamme syntyy nykyisin vain 80-120 pentua vuodessa. Tämä tarkoittaa sitä, että jos pennun väri ja sukupuoli ovat tärkeitä, sopivaa pentua saattaa joutua odottamaan kauankin. Kannattaa ajoissa tutustua kasvattajiin. Koiranpennun kauppa on parhaimmillaan paljon muutakin kuin kauppa; hyvältä kasvattajalta saat ohjeita ja apua vuosien varrella monessa tilanteessa. Yhteydenpito ei lopu vaan pikemminkin alkaa, kun kauppa on tehty! Omia kriteereitään on hyvä myös ajan kanssa tarkastaa. Kumpi lopulta on tärkeämpää, pennun väri vai se, millaiselta kasvattajalta tai millaisista vanhemmista se on?

Mistä ns. hyvän kasvattajan sitten tunnistaa?

Hän kertoo sinulle mielellään rodusta, paitsi sen ihanuudesta, myös negatiivisista puolista, hoidosta ja sairauksista. Hän ei ylisanoin kehu itseään ja kasvattamaansa rotua, vaan pyrkii olemaan objektiivinen ja rehellinen. Saatatte sopia tutustumiskäynnistä joko ennen pentujen syntymää tai pentujen ollessa leikki-ikäisiä. Tämä olisikin toivottavaa, jotta pystytte puolin ja toisin paremmin tutustumaan toisiinne, ja pennunostajana näet itse olot, jossa pennut kasvavat. Pentujen tulee olla pääosin emonsa kanssa 5-6 viikon ikään asti, joten kenties tapaat myös emon. Rodussamme on kasvattajia, joilla on kotonaan vakituisesti vain muutamia koiria. Tällöin pentujen emo saattaa olla ns. sijoituskoira, eli se ei välttämättä asu koko ajan kasvattajan luona. Pentujen isä saattaa olla muualla asuva tai jopa ulkomaalainen koira, joten sen tapaaminen ei aina ole mahdollista. Olisi kuitenkin tärkeää, että halutessasi pääset käymään kasvattajan luona ja emon tapaaminen pystytään järjestämään. Jos tämä ei onnistu, mieti miksi. Monet kasvattajat eivät halua kotiinsa vierailijoita pentujen ollessa aivan pieniä, jotta emolle taataan rauha hoivata pikkuisiaan, ja on hyvä kunnioittaa tätä. Samoin ei ole tarpeen ottaa vierailulle mukaan kovin monia ylimääräisiä - oma perhe riittää. Mahdolliset lemmikkisi jätä kotiin; emo ei useinkaan suvaitse vieraita koiria pentujensa luokse.

Tyypillinen amerikancockerspanieli on sekä pentuna että aikuisena avoin ja luoksepäästävä. Jos koirat pakenevat "pitkin seiniä" nähdessään vieraan, mieti haluatko sellaisen koiran. Jos paikka on mielestäsi ala-arvoinen ja sotkuinen, ja koirat ovat sairaita ja arkoja, koveta mielesi. Pentua ei pidä ostaa säälistä, sillä vaikka saat yhden reppanan pois huonoista oloista, raha jonka pennusta annat vain tukee toimintaa. Sen sijaan tee ilmoitus eläinsuojeluviranomaisille, mikäli näet koiranpito-olosuhteissa huomauttamista.

Hoito-ohjeet ja rekisteröinti

Kasvattajan tulee antaa pennun mukana kattavat hoito-ohjeet kirjallisesti. Saatat halutessasi saada hoito-ohjeet jo etukäteen, jolloin ehdit tutustua niihin rauhassa ennen pennun kotiin tuloa. Pennut myydään rekisteröitynä Suomen Kennelliittoon, jolloin niiden vanhemmilta edellytetään tiettyjä terveystutkimuksia. Nykyisin pennut on ennen rekisteröintiä oltava tunnistusmerkitty, joka tarkoittaa useimmiten mikrosirua. Jos pennun vanhemmat ovat kotimaisia, rekisteripaperit tulevat yleensä nopeasti ja luovutusikäisellä pennulla pitäisi jo olla paperit. Jos jompikumpi vanhemmista on ulkomainen, rekisteröinti saattaa kestää pidempään. Rekisteröinti on aina kasvattajan tehtävä, ja se sisältyy aina kauppahintaan. Monet vastuuntuntoiset kasvattajat käyttävät pennut eläinlääkärin tarkastuksessa ennen luovutusta. Lemmikkipassi on ainoastaan vientiasiakirja, johon merkitään rokotukset. Luovutusikäisellä pennulla ei siis passia useinkaan vielä ole. Pentuja ei Suomessa rokoteta ennen luovutusta, koska ne saavat vasta-aineita rokotetulta emoltaan.

Amerikancockerspanieli on trimmattava rotu, ja useimmat kasvattajat trimmaavat pennut jo parikin kertaa ennen luovutusta. Kasvattaja pystyy opastamaan sinua myös trimmausasioissa eli esim. selvittää kuka paikkakunnallasi trimmaa jenkkejä.

Suomalainen vs. tuontipentu

Ostajan on hyvä olla tarkkana. Kaikki myytävät pennut eivät ole rekisteröityjä. Lisäksi monissa roduissa, myös jenkeissä, on viime aikoina noussut uusi ilmiö. Puhdasrotuisia, rekisteröityjä pentuja tuodaan lähes ammattimaisesti ulkomailta, usein Itä-Euroopasta, myytäväksi täällä eteenpäin. Usein tällaiset pennut ovat selvästi halvempia kuin Suomessa syntyneet pennut. Tällöin on tärkeää, että pennun myyjä tuo selvästi esille, että kyse on tuontipennusta eikä myy pentua omana kasvattinaan.

Mikä ero sitten näissä pennuissa on?

Miksi suomalainen rekisteröity pentu on kalliimpi? Pennun rekisteröinti Suomen Kennelliittoon ei maksa kuin muutaman kympin. Se ei siis ole hintaeron syy. Suomessa rekisteröitävien pentujen vanhemmilta edellytetään tiettyjä seikkoja, jota useissa muissa maissa ei vaadita. Amerikancockerspanielipennun vanhempien on oltava silmätarkastettu alle vuoden kuluessa, sekä lonkkakuvattu ja polvitarkastettu ennen astutusta. Jos emolla tai isällä on vakavia silmäsairauksia, pentuja ei saa rekisteröityä tavalliseen FIN-rekisteriin. Myöskään emoa ei saa pennuttaa liian tiheästi, Kennelliitto valvoo tällä säännöllä emokoirien hyvinvointia. On tärkeä huomioida, että värivirhe tai muu pikkuvika kuten purentavirhe tai häntämutka ei estä rekisteröintiä! Joskus syy siihen, ettei pennuilla ole rekisteripapereita, saattaa olla emon liian tiheä pennutus tai etteivät terveystutkimukset ole kunnossa. Vanhempien näyttelykäyntien puute ei estä pentujen rekisteröimistä. Suomessa on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen koiratietokanta internet-osoitteessa http://jalostus.kennelliitto.fi/ Siellä on nähtävissä kaikki rekisteröidyt koirat, kaikki viralliset tutkimustulokset sekä näyttely- ja koekäynnit. Kannattaa tutustua!

Suomalaisilla kasvattajilla on yleensä korkea moraali. Koiria pidetään hyvin, ne loishäädetään säännöllisesti, ja terveystutkimukset tehdään asiallisesti. Eläintautitilanne meillä Suomessa on paljon parempi kuin monissa muissa maissa. Hyvin usein kasvattaja on myös korvaamaton apu ja tuki, kun koiran kanssa tulee ongelmia tai haluat kysyä neuvoja hoitoon, terveyteen tai koulutukseen liittyen. Ulkomailta tuodun koiran kanssa tämä tuki puuttuu usein kokonaan. Et pääse tutustumaan pennun vanhempiin tai muihin sukulaisiin puhumattakaan oloista joissa pentu on varttunut. Pennun elämän 7-8 ensimmäiset viikkoa ovat korvaamattoman tärkeitä sen sosiaalisen kehityksen kannalta. On suuri ero sillä, onko pentu kasvanut perheen keskellä vai täysin kenneloloissa jossa ihmiskontaktit ovat vähäisiä.

Jos kuitenkin päädyt tuontipentuun, varmista ainakin että maahantuonti on tapahtunut lainmukaisesti eikä pentua ole salakuljetettu. Tuontimaasta ja pennun iästä riippuu vaaditaanko rokotuksia. Ajankohtaiset maahantuontimääräykset löytyvät internetistä www.evira.fi. Vähintääkin vaaditaan lemmikkipassi, tunnistusmerkintä ja ekinokokkoosihäätö ennen Suomeen tuloa.

Huolellinen pohjatyö kannattaa!

Muista, että vaikka pentukuumeen iskiessä jokainen päivä tuntuu olevan liian pitkä aika odottaa, niin huolellinen pohjatyö kannattaa: sen jälkeen kun jenkki on tassutellut elämääsi, teillä saattaa hyvinkin olla edessä yli 10 yhteistä vuotta. Jokaisen koiran elämään mahtuu niin iloja kuin suruja, joissa vastuuntuntoinen kasvattaja haluaa olla mukana. Onnea sen Oikean etsintään!

Marjatta Tanninen